RAPP Lab Symposium Montepulciano (Italy) 23. - 24.09.2021

Am 24. September 2021 findet in der Europäischen Akademie für Musik und Darstellende Kunst Palazzo Ricci in Montepulciano (Italien) ein Symposium mit dem Schwerpunkt Entwicklung kritischer Reflektion und kognitiver Skills in der künstlerischen Praxis statt. Die Veranstaltung ist ein Meilenstein im Rahmen des EU-Projekts RAPPLab, das die Hochschule für Musik und Tanz Köln zusammen mit sechs europäischen Partnern seit einem Jahr leitet. Parallel kommt in Montepulciano das „Labor der Künste“ der sieben Kunst- und Musikhochschulen des Landes Nordrhein-Westfalen zu seinem Abschluss. Voller Spannung und Vorfreude wird die Begegnung von zwei besonderen Projekten  der Hochschule erwartet, die an einem Ort geschieht, der sich seit der Initiative von Hans Werner Henze zu einer Art künstlerischer Oase entwickelt hat. Das Programm des öffentlichen Symposiums finden Sie hier

 

 

Open call for students for Lab 2 at the Orpheus Institute in Ghent “Developing cognitive skills”

Find more information on how to apply for Lab 2 here.

 

What is RAPP Lab?

 

 

Participation

What is RAPP Lab?

RAPP Lab is a three-year EU-funded research project supported by the ERASMUS+ programme "Strategic Partnerships". RAPP stands for “Reflection-based Artistic Professional Practice” and the project will be taken forward through a series of multi-national encounters described as Labs. The project brings together the artistic research expertise of seven partner institutions – conservatories in Oslo, Tallinn, Rome and Vienna as well as the Orpheus Instituut Ghent and the AEC – under the direction and initiative of the Hochschule for Music and Dance Cologne.

 

What does RAPP Lab do?

RAPP Lab explores how the reflective methodologies of artistic research empower musicians to creatively respond to the economic-cultural environment with which they are confronted. During the course of experimental, thematically and methodologically differentiated artistic research labs, advanced music students will have the opportunity to try out new teaching & learning formats. Informed by artistic research, such approaches build on and extend specialized artistic study programmes to explore new modes of knowledge production. Findings from the Labs will be used to generate and refine a structured concept for the implementation of artistic research paradigms within the learning and teaching programmes at music academies. Gaining new knowledge through reflectiveness and critical thinking empowers students, graduates and teachers in their art-making but also helps them to develop new economic and cultural roles and, as a consequence, to widen and increase students’ future cultural participation.

 

What are the next events/workshops and their expected methods/results?

Lab 1: Workshop NMH Oslo - "Developing Critical Reflection in Artistic Research"

Testing, discussing, investigating a model of critical reflection by breaking down the complex phenomenon of critical reflection into smaller parts

Application until: 1.3.2021

Online: 22.3.-26.3.2021

More information


Lab 2:

Bootcamp Orpheus Institute, Ghent - "Developing cognitive skills"

Methods of common skills training and development for artistic researchers in music

Postponed to: 6.9.-10.9.2021

 

Lab 3: Interdisciplinary Workshop HfMT Cologne - "Emergence, Empathy, Experience. Phenomenological Perspectives on Embodied Reflection"

Methodological concept of how dance and music practices effect phenomenological approaches in artistic research studies

Date: end of January 2022 (4 days)

 

Lab 4: Workshop series at mdw Vienna - "Transculturality in Artistic Research”

Development of mdw's master and doctoral programmes

Date: March 2022 (5 days)

 

Lab 5: Bootcamp EAMT Tallinn - "Exploring Musical Identities: Autoethnography for the practicing musician"

Concept of developing seminars about non-explicit forms of knowledge and support for students and teachers to develop new reflective tactics through Autoethnography

Date: September 2022 (5 days)

 

Lab 6: Workshop Conservatorio di Musica Santa Celilia, Rome - "Conscious improvisation: a deep and functional approach to music practice"

Developing strategies and methodologies of collaborative and embodied practices through Improvisation

Date: 17.-22. April 2023

 

How can I get information about application or how can I keep in touch?

Please contact rapplab(at)hfmt-koeln(dot)de

Entwicklung neuer Lern- und Lehrmodelle aus der künstlerischen Forschung: das EU-Projekt RAPP Lab ist gestartet

RAPP Lab ist ein über drei Jahre angelegtes Forschungsprojekt, das im ERASMUS+ Programm "Strategische Partnerschaften" von der EU gefördert wird. RAPP steht für "Reflection-based Artistic Professional Practice" und wird als eine Reihe von multinationalen Begegnungen („Labs“) durchgeführt. Das Projekt bündelt die künstlerische Forschungskompetenz von insgesamt sieben Partnerinstitutionen unter der Leitung und Initiative der Hochschule für Musik und Tanz Köln. Darüberhinaus beteiligt sind die Musikhochschulen in Oslo, Tallinn, Rom und Wien sowie das Orpheus Institut Gent und der AEC (Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen).

RAPP Lab erforscht, wie die reflektierenden Methoden künstlerischer Forschung Musiker*innen befähigen, kreativ auf das beruflich-kulturelle Umfeld zu reagieren, mit dem sie konfrontiert sind. Im Rahmen von experimentellen, thematisch und methodisch unterschiedlichen künstlerischen Forschungslaboren erhalten fortgeschrittene Musikstudierende die Möglichkeit neue Lehr- und Lernformate auszuprobieren.

Informiert durch künstlerische Forschung ergänzen die hier entwickelten Ansätze bisherige künstlerische Studienprogrammen um neue Modi der Wissensproduktion. Die Erkenntnisse aus den Labs werden genutzt, um ein strukturiertes Konzept für die Implementierung von künstlerischen Forschungsparadigmen innerhalb der Lern- und Lehrprogramme an Musikhochschulen zu entwickeln und zu verfeinern. Die Entfaltung neuen Wissens durch Reflexion und kritisches Denken befördert Studierende in ihrer künstlerischen Entwicklung, verhilft ihnen aber auch, neue berufliche und kulturelle Wege zu etablieren und als Folge davon ihre zukünftige kulturelle Teilhabe zu vergrößern.

 

Dr. Sybille Fraquelli (Projektkoordination)

Dr. Evelyn Buyken (künstlerisch-wissenschaftliche Leitung)